Äitiys-jooga

Äitiysjoogassa keskitytään erityisesti kehon ja mielen rentoutumiseen. Moni kätilö suosittelee odotusajan joogaa parhaaksi tavaksi valmistautua synnytykseen. Raskausjoogasta on apua muun muassa lihas- ja nivelsärkyjen helpottamiseksi sekä yöunien, aineenvaihdunnan ja nestekierron parantamiseksi. Jooga opettaa keinoja tietoiseen rentoutumiseen ja vahvistaa kehon itsetuntemusta. Säännöllisesti jooganneet äidit synnyttävät tutkitusti vähemmän ennenaikaisesti ja vähemmän pienipainoisia lapsia. Äitiysjoogatunnit ovat lempeitä, mutta antavat kokeneellekkin joogille tilaa kehittyä henkisesti ja fyysisesti terveen ja hyvinvoivan raskausajan ja synnytyksen tueksi.

Odotusajan joogassa sovelletaan tavallista joogaharjoitusta tukemaan odottavan äidin kehon ja mielen tarpeita. Jooga lisää kehon liikkuvuutta ja lihasvoimaa rasittamatta luustoa ja niveliä samoin kuin moni muu liikuntamuoto. Joogatunteja on yleisesti laidasta laitaan, mutta raskausjoogan ei ole tarkoitus olla fyysisesti kuormittavaa. Raskaus on suuri fysikaalinen muutos, mikä on itsessään kuormittavaa. Keho tuottaa raskauden aikana hormonia, joka rentouttaa niveliä ja niin pehmentää kehoa. Liikkeet tulee tehdä rauhallisesti ja hallitusti välttäen ylivenyttämistä. Liikkeet keskittyvät esimerkiksi rintarangan, hartioiden, selän sekä erityisesti lantion- ja vatsanseudun avaamiseen, vahvistamiseen ja rentouttamiseen. Fyysinen harjoitus tukee hyvää arjen ergonomiaa, joka auttaa kannattelemaan kohtua ja helpottaa suojaamaan kehoa ylimääräiseltä rasitukselta. Jooga kehittää kehon tasapainoa, joka auttaa vauvaa asettumaan optimaaliseen asentoon mikä helpottaa synnytyksen kulkua.

Joogan fyysisten hyötyjen lisäksi psyykkinen puoli on tärkeää ihan jokaiselle, mutta odottavalle äidille oman henkisen tasapainon tukemisen lisäksi yhteyden vahvistaminen syntymättömään vauvaan on tärkeää.
Joogatunnin tulee olla hetki, jolloin pystyy keskittymään vain siihen hetkeen ja tunnin jälkeen tuntea olonsa täysin rentoutuneeksi. Stressihormonien tason laskeminen ja mielihyvähormonien erittyminen on sikiön kehityksen kannalta suotuisaa. Tietoinen rentoutuminen ja kehon tuntemus helpottavat äidin huolta omasta voinnista ja auttavat suhtautumaan muutoksiin ilolla. Näitä joogassa opittavia taitoja on hyvä harjoittaa myös arjessa.

Hengitys on tärkeä osa joogaa. Syvä hengitys auttaa keskittymään, minkä vuoksi se on tärkeää meditaation kannalta. Keskittyminen ja meditatiiviseen tilaan pyrkiminen ovat tietoista rentoutumista, mistä on konkreettinen apu synnytykseen valmistautumisessa, samoin kuin hengitystekniikoiden harjoittelusta. Tutkimusten mukaan syvä hengitys lisää veren happipitoisuutta mikä muun muassa rentouttaa lihaksia, parantaa ryhtiä, auttaa päänsärkyyn, auttaa uniongelmiin ja laskee ahdistusa ja stressiä. Odotusajan joogassa hapensaannin merkitys korostuu äidin hyvinvoinnin lisäksi myö sikiön kehityksen kannalta ja hengitystekniikoiden harjoittelu on konkreettinen apu synnytykseen valmistautumisessa.

Sanotaan, että raskauden aikana nainen on intuitiivisimmillaan ja siihen kannattaakin luottaa myös oman joogaharjoituksen kanssa. Jos jokin liike ei tunnu hyvältä, sitä ei kannata tehdä tai jos väsyttää, keho ja mieli tarvitsevat todennäköisesti enemmän lepoa kuin harjoitusta. Äitiysjoogakurssilla joogan tarjoamista opeista muodostuu rutiineja, joita voi noudattaa omassa arjessa ja niin tehostaa harjoitusten tarjoamia hyötyjä. Kurssin voi käydä missä tahansa raskauden vaiheessa, mikä tietenkin huomioidaan tuntien harjoituksissa. Ryhmä odottavia äitejä on myös ihana tukiverkko, jonka ilmapiiri luo turvallisen ja rentouttavan ilmapiirin harjoitukselle.

Voit myös varata ajan suoraan sivujemme kautta!

Nyt voit helposti varata ajan suoraan sivujemme kautta. Näet heti vapaat ajat ja hoitojen antajat. Tervetuloa Wariolle!